Monday 17 December 2018

intermittent fasting (IF) - aku buat ini

Assalamualaikum & selamat sejahtera semua,


Tajuk catchy sgt.. bukan untuk attract attention from uols tau, tp lebih untuk memotivasikan diri.
rasanya last year, aku buat diet atkin, tp disebabkan beberapa faktor seperti tiada kerajinan untuk menyediakan menu2 boombastik mcm org2 lain yg sgt2 istiqamah, so aku punya plan diet atkins smpai ke penghujung.

Sehinggalah ofismate aku yg telah membuktikan diri dia sudah kurus sbb buat intermittent fasting. Mula-mula aku dgr2 jer, x pernah pn nk amik tahu kan. tp makin hari die semakin kurus.. fuh.. siapa yg x jeles (klu korang perempuan yg normal).. haha.. actually ofismate aku tu adalah lelaki,.. lelaki yer. tp die nk kurus sbb die kene jaga kesihatan sbb die muda dr aku da di uji dgn penyakit gout. Dulu dia mmg suka keluar mkn setiap kali waktu lunch sbb ada buddy yg food hunter.

Tp sejak buddy die pindah ke tmpt lain dan die da start mkn ubat gout, die mula buat IFDia agak x brape nk menjaga makan. Byk kebaikan bila kite berpuasa.. bln ramadhan yang lps, aku turun berat badan 58 kg, walaupun dari segi kuantiti nmpk x byk drpd 62 kg kn, tp inchloss ketara sgt sbb ramai yg tegur aku kurus.

Aku trskn berpuasa enam dan puasa ganti, alhamdulillah bdn leh maintain. tp lps drpd itu, aku mkn ikut plan sendiri jer. asal sedap aku sental. kuncinya adalah sbb aku ada duit & aku blh beli semua makanan yang aku nk mkn.

then, aku decide utk buat IF.,aku lebih suka menggunakan perkataan AKU BUAT daripada AKU CUBA, sbb selalunya sesuatu yg kita CUBA akan berakhir dengan sia-sia :( yang penting kene betulkn niat kerana Allah s.w.t.

Aku start awal Nov 2018, skrg hmpr 2 bln.. my berat is 58 kg. Haritu jer aku dpt 57.9 kg. Ape yg seronoknya buat IF ni, aku dapat jimatkn duit blnje yg sebelum ini aku blnje almost RM10 perday.
aku buat 16 - 18 jam jer puasa basah iaitu aku leh mnm air 0, atau teh 0 atau kopi 0 yang tidak mengandungi gula langsung dan kene pastikan carb less than 15g, if more than 15 g, puasa kite akan batal.. g2

Aku pn da buat puasa sunat isnin & khamis, aku sahur hanya dengan mnm air 0 sahaja, alhamdulillah berjaya smpi ke waktu berbuka tanpa rasa lapar. Kite hanya perlu kuat menahan nafsu sahaja sbb klu ikutkan lapar, mmg x lapar pn.

InsyaAllah aku akn trskn puasa ini sbg lifestyle. Objektif aku untuk dptkn berat 50 kg by next year Februari 2019. Nape feb, sbb aku xmau stress buat IF ni. Lg satu, aku perlu disiplnkan diri utk tidak mkn carb terlalu byk waktu eating window.

Ok, klu sapa yg nk kurus dgn sihat, aku cdgkn korang semua buat IF ini. bg muslim, isnin & khamis buat puasa sunat, pahala dapat n bonus sihat pn kite dapat..

Semoga ilmu yg sedikit ini akan memberi manfaat kepd korang diluar sana. nk tahu lebih lanjut, blh join IFM FB group. tp ni closed group, korang kene apply utk join this group. good for motivation, sharing and knowledge.

No comments:

Post a Comment

intermittent fasting (IF) - aku buat ini

Assalamualaikum & selamat sejahtera semua, Tajuk catchy sgt.. bukan untuk attract attention from uols tau, tp lebih untuk memotivasik...